Matematik åk 7-9Låt mig få presentera ett nytt läromedel i matematik för åk 7-9 och de bakomliggande tankegångarna.Efter att ha varit borta från läraryrket ett stort antal år blev det dags igen hösten 2002. Jag undervisade i matematik och NO-teknik i årskurserna 6-9. Jag fann att det undervisningsmateriel som användes på skolan hade sina begränsningar:
För att råda bot på ovanstående svagheter har detta läromedel utvecklats. Lpo 94 och Skolverkets kursplaner och betygskriterier från år 2000 har styrt utvecklingen av detta läromedel i matematik åk 7-9Eleven skall kunna utvecklas efter sina förutsättningar och behovEn viktig del i Lpo94 är att alla elever skall ha rätt att utvecklas efter sina förutsättningar och behov. Detta har varit en av ledstjärnorna för utvecklingen av detta läromedel.Kunskapsmål och strävansmålLpo 94 och Skolverket anger ett antal kunskapsmål och strävansmål. Några viktiga strävansmål för eleven är att få:
Mångfald vad gäller problemlösningIngen lösningsmetod är bättre än den andra. Elevens kreativitet och engagemang stimuleras. Detta innebär att ingen alternativ lösningsmetod är bättre än den andra. Elevens förståelse och förmåga att komma till rätt resultat är det som är viktigt. Studier på klassnivå, i grupp eller enskiltStudierna kan bedrivas på klassnivå, i en grupp eller enskilt. När ett nytt delmoment skall studeras gör läraren och eleven (eller elevgruppen) upp en tidplan, och denna skrivs ut så eleven/elevgruppen vet vad som skall läsas och när det skall vara klart. Här finns också möjligheter för läraren att göra kommentarer. Det inledande faktaavsnittet är gemensamt för alla, och de individuella övningsuppgifterna kan eleverna lösa individuellt eller samarbeta om i grupp. Innehållet uppdateras regelbundetKursinnehållet kommer att uppdateras kontinuerligt för att anpassas till användarnas behov.Delmomentens struktur och tankegångarna bakom dettaKursen är uppdelad i moment och delmoment. Momenten, totalt 9 stycken, ansluter till Skolverkets rekommendationer från år 2000, och delmomenten bryter ner dessa i avsnitt som eleven skall studera.
Därefter får eleven eller elevgruppen övningsuppgifter som skrivs ut av läraren. Eleverna och läraren väljer övningsuppgifter från lämplig svårighetsgrad (nivå 1, 2 eller 3) och antalet från respektive svårighetsgrad. Om eleven behöver fler övningsuppgifter kan läraren skriva ut ett antal nya från aktuell svårighetsnivå. Läraren rättar resultatet. Facit hämtas ur systemet. Kursinnehåll och tankegångarna bakom dettaSom tidigare nämnts är kursen uppdelad i 9 huvudmoment i anslutning till Skolverkets rekommendationer från år 2000. Här följer en presentation av dessa och några av de pedagogiska tankegångar som ligger bakom de delmoment som bygger upp kursen.Stor vikt har lagts dels på att motsvara Skolverkets krav, dels att få en logisk utveckling så att eleven förstår vad det gäller snarare än att lära sig utantill. Det finns av den anledningen inget facit till uppgifterna i textavsnittet, och endast lärarfacit till träningsuppgifterna. I och med att eleverna/elevgrupperna arbetar med olika moment som skrivs ut individuellt så undviks ”tävling” mellan eleverna, och tyngdpunkten kommer att hamna på förståelse. Övningsexemplen har anpassats till att spegla vardagssituationer och aktuell samhällsdiskussion. Moment 1: ProblemlösningSkolverket:”Eleven skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning.” Detta moment innehåller en mängd problem som belyser det som man gått igenom under året. Delmomenten, ett per årskurs, kan användas vid sammanfattning eller repetition i slutet av varje årskurs. De utgör en bra repetition till exempel inför centrala proven i åk 9. Moment 2: TaluppfattningSkolverket:”Eleven skall ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta hela tal, rationella tal i bråk och decimalform” Framställningen börjar med en repetition av vad positionssystemet innebär. Olika typer av tal introduceras och hur dessa rangordnas med hjälp av en tallinje. Denna liknas vid en sprittermometer något som varje elev är familjär med. I och med de olika talens positionering längs tallinjen blir det naturligt att introducera olikheter.
En genomgång av det binära talsystemet avslutar momentet. Denna blir lite mer odramatisk om eleven behärskar tankegångarna bakom positionssystemet. Kunskap om binära talsystemet behövs bl.a. när datorer studeras i tekniken. Moment 3: Räkning och räknemetoderSkolverket:”Eleven skall ha goda färdigheter i och kunna använda överslagsberäkning och räkning med naturliga tal i decimalform samt procent och proportionalitet i huvudet, med hjälp av skriftliga räknemetoder och med tekniska hjälpmedel”
Moment 4: Linjära mått och måttsystemSkolverket:”Eleven skall kunna använda metoder, måttsystem och mätinstrument för att jämföra, uppskatta och bestämma längder, areor, volymer, vinklar, massor, tidpunkter och tidsskillnader. Eleven skall kunna avbilda och beskriva viktiga egenskaper hos vanliga geometriska objekt”
Rektangeln och triangeln och dessa figurers egenskaper kommer därefter. Förståelsen för kvadratens egenskaper blir en naturlig inkörsport till att definiera kvadratiska uttryck och rotuttryck. Dessa kommer in i ett naturligt sammanhang, och kan vidareutvecklas till potenser, som behandlas i slutet av momentet. Rätvinkliga trianglar studeras, och ett enkelt bevis för Pythagoras´ sats presenteras för den vetgirige. Förståelsen för vad kvadrater och kvadratuttryck är kommer nu väl till pass. Cirkelns egenskaper baserar sig på medelpunkt och radie, och talet Pi bestäms experimentellt. På så sätt får eleven en bra minnesbild av detta för dem så mystiska tal. Moment 5: AvbildningSkolverket:”Eleven skall kunna tolka och använda ritningar och kartor” Momentet inleds med vad som menas med en avbildning eller en ritning. Begreppet skala kommer då in naturligt, och i samband med det skalfaktorn och sortförvandlingar. Nästa delmoment behandlar kartor och sjökort och hur man använder sig av dessa för att ta ut kompassriktning. Det har säkert eleverna kommit i kontakt med redan i gymnastiken, så det blir lite repetition och därmed befästs kunskaperna. Delmomentet om areaskala och volymskala får betraktas som ”överkurs” och läses av den intresserade eleven som aspirerar på ett högt betyg. Moment 6: Statistik, tabeller och diagramSkolverket:”Eleven skall kunna tolka, sammanställa, analysera och värdera data i tabeller och diagram” Det första delmomentet handlar om datainsamling och sammanställning. Detta kan med fördel göras i en klass, där elevernas längd registreras och används som underlag för presentation av data. Olika tabell- och diagramtyper gås igenom så att eleven får lite känsla för vad som är lämplig presentationsform för olika typer av data. När eleven fått lite känsla för datasammanställningar så blir det naturligt att gå igenom enkla spridningsmått som medelvärde och median. Nästa steg blir att eleven blir familjär med olika typer av diagram. Om eleven har tillgång till dator är det lämpligt att en del övningar görs här. En kort introduktion till att arbeta med kalkylblad inleder övningarna. Avslutningsvis behandlas ”konsten att ljuga med diagram”. Det är viktigt all lära eleven att lätt genomskåda de vanligaste fallgroparna som används för att ge sken av kraftiga ökningar eller minskningar, och därmed styrka förmågan att kritiskt granska statistik och diagram. Moment 7: Sannolikhet
Andra och sista delmomentet handlar om sammansatta händelser. Här blir det genast lite krångligare, men de ”klassiska” övningarna med kortlekar och tärningar gör att det blir lätt att hänga med. Som exempel härleds sannolikheten att få 13 rätt på tipset eller att få alla rätt på V65 utifrån lämpliga antaganden. Moment 8: Formler och ekvationerSkolverket:”Eleven skall kunna använda enkla formler och kunna lösa enklare ekvationer”
Det tredje delmomentet handlar om kvadrerings- och konjugatreglerna. För att komma i gång startar vi med lite repetition och därefter studeras hur man förenklar parentesuttryck med en faktor framför, och vilka teckenregler som gäller. När detta är gjort är tiden mogen för att förenkla produkter där faktorer är parentesuttryck. Då faller kvadrerings- och konjugatreglerna ut på ett naturligt sätt. Ekvationslösning ingår också i skolverkets krav, och detta behandlas i nästa moment. Resonemanget byggs upp kring den traditionella liknelsen med en våg som är i balans. För att gå varligt fram finns x-termerna enbart i ett av leden, oftast det vänstra. Nästa delmoment innehåller också ekvationslösning, men nu finns det x-termer i båda leden, och i bråkform. Det avslutande delmomentet behandlar andragradsekvationer. Start med enbart x2 term, och när eleven blir varm i kläderna så utvidgas det hela till att bli en fullständig andragradsekvation, för vilken den generella lösningen härleds. Moment 9: GraferSkolverket:”Eleven skall kunna tolka och använda grafer till funktioner som beskriver verkliga förhållanden och händelser” I det första delmomentet definieras ett koordinatsystem och dess egenskaper. Funktionsbegreppet introduceras som en vidareutveckling av delmomentet med formler och matematiska uttryck. I det andra och sista delmomentet lär eleven sig arbeta med representation av verkliga händelser i form av funktioner och grafer. Staffan Wohrne - info@staffanwohrne.se / tel: 070-287 22 50 |