Presentation av PERDOCEOVad är Perdoceo?
Perdoceo innehåller också ett stödsystem för läraren. Klasslistor kan matas in i systemet, och utifrån dessa kan elevgrupper sättas samman. Eleven kan även studera i individuell takt, något som Lpo 94 understryker vikten av. Lärare och elev/elevgrupp diskuterar nu vilka delar av inlärningsplanen som skall studeras och bestämmer på så sätt elevens utvecklingsplan. Vad som skall studeras, när det skall vara klart samt eventuella lärarkommentarer dokumenteras i Perdoceo och skrivs ut till elev/elevgrupp så att elev och föräldrar vet vad som gäller. Läraren för journal över elevernas framsteg och resultat. På detta sätt finns automatiskt ett utmärkt underlag till utvecklingssamtal med elev och föräldrar samt underlag till elevomdömen. Lpo94 och Skolverkets kursplaner och betygskriterier från år 2000 har styrt utvecklingen av läromedlen i PerdoceoLäroplan för det obligatoriska skolväsendet från år 1994. Lpo94, samt Skolverkets kursplaner och betygskriterier från år 2000 har varit riktmärke för framtagning av läromedlen som är lagrade i Perdoceo. De har styrt indelning i moment och delmoment. Många kommuner har brutit ner innehållet i Lpo94 till kommungemensamma målkriterier och betygskriterier. Detta upplägg ansluter väl till strukturerna i Perdoceo. Eleven skall kunna utvecklas efter sina förutsättningar och behovEn viktig del i Lpo94 är att alla elever skall ha rätt att utvecklas efter sina förutsättningar och behov. Detta har varit en av ledstjärnorna för utvecklingen av detta verktyg.      
Mångfald vad gäller problemlösningIngen lösningsmetod är bättre än den andra. Elevens kreativitet och engagemang stimuleras. Detta innebär att ingen alternativ lösningsmetod är bättre än den andra. Elevens förståelse och förmåga att komma till rätt resultat är det som är viktigt.Elevens utvecklingsplanVarje elev skall ha en utvecklingsplan innehållande vad som skall studeras och i vilken ordning. Det bakomliggande systemet, Perdoceo, ger stöd för detta. I botten finns en inlärningsplan för varje ämne, och en delmängd av inlärningsplanen fastställs som utvecklingsplan tillsammans med eleven eller elevgruppen. Utvecklingsplanen är dynamisk, och kan givetvis ändras.Studier på klassnivå, i grupp eller enskilt
Läraren för loggbok över elevens framstegLäraren för journal över elevens framsteg, d.v.s. vilka moment och delmoment eleven har studerat. Elevens kunskapsnivå kan föras in i en tregradig skala, som kan bli betyg i åk 8 och 9.Underlag till utvecklingssamtalI och med att elevens utvecklingsplan samt loggbok över vad som studerats och resultat är lagrade i Perdoceo har läraren direkt ett underlag som kan sändas till elev och föräldrar inför utvecklingssamtalet.Elevhistorik och pedagogisk elevdatabas, EDBAlla omdömen om eleven inför utvecklingssamtal mm lagras och är åtkomliga för den/de personer som har behörighet. Detta gör att elevens utveckling kan följas år från år om intresse för en analys föreligger. Vidare är det möjligt att exportera elevplanering etc. till en annan skola i kommunen som använder Perdoceo. När en elev flyttar till en skola som inte använder Perdoceo finns det möjlighet att skriva ut vilka moment som eleven har studerat så att mottagande lärare snabbt kan bilda sig en uppfattning om läget. |