utan hjälpmedel | med Perdoceo |
Inlärningsplanen används som underlag för undervisningen vid planering och uppföljning.
|
Inlärningsplanen används som underlag för undervisningen vid planering och uppföljning som idag.
Skillnaden är att den kopplas till elever och håller reda på vad varje elev gjort (och med vilken kvalitet om betygsfunktionen används).
|
Läromedel som passar delar av inlärningsplanen används.
(Ofta är dessa läromedel styrande när inlärningsplanen görs)
|
Beroende på ämne kan olika automatiska funktioner skapas.
I ämnet matematik skapas färdigträningsuppgifter till varje elev på varje elevs aktuella nivå.
Verktyget innehåller problemuppgifter kopplade till varje punkt i planen. Läraren kan göra egna problemuppgifter till varje punkt i planen. Sådana uppgifter kan göras intressanta genom att använda de aktuella elevgruppernas närmiljö.
Funktioner finns för textformatering men också för att göra grafiska figurer och använda egna bilder.
Det finns funktioner för att skriva ut elevuppgifter kopplade till varje punkt i planen.
Beroende på elevernas engagemang och inlärningsförmåga kan varje elev få fler eller färre elevuppgifter.
Eleverna kan därför gå igenom Inlärningsplanen i individuell takt vilket är kravet i LpO94.
|
Läraren för bok över elevens framsteg.
Varje lärare har sin egen metod.
|
Läraren markerar på en dialog i verktyget elevens framsteg.
Registreringen lagras så att läraren om så önskar kan få ett progressdiagram för varje elev.
Huvudfunktionen är att bokföra och hålla reda på vad varje elev har gjort i Inlärningsplanen.
|
Läraren planerar för lektioner och vad som skall plockas fram i samband med laborationer.
|
I verktyget under funktionen Handledning / Lektioner finns möjlighet att lägga in information per Huvuddel (i verktyget benämnt Moment), till varje punkt i planen och till varje lektion.
I ämnet teknik, som det kan vara svårt att hitta moderna läromedel till, finns färdiga lektioner att skriva ut.
|
Läraren skriver rapporter till rektor och elever/föräldrar vid planerade uppföljningar.
Varje lärare gör på sitt sätt eller enligt en överenskommelse i lärarlaget.
|
Verktyget har funktioner för att:
Ta fram Elevplan – vad eleven skall arbeta med den närmaste tiden.
Ta fram Omdöme – vad eleven har klarat och har kvar att göra. Kan skrivas i förhållande till en viss årskurs.
|